خودروسازان بخش خصوصی و نیمه خصوصی کشور طی پنج ماه نخست امسال با کاهش 30 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته رکورد قابل توجهی از خود به جای گذاشتند!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با نگاهی به آمار پنج ماهه تولید خودرو در کشور مشخص میشود که بخش خصوصی عملکردی تقریبا مایوس کننده داشته و ضمن اینکه نتوانست سهم دو درصدی خود را حفظ کند، 98.87 درصد سهم بازار را نیز به سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو واگذار کرد.
به طور کلی و طی پنج ماهه ابتدایی امسال بخش خصوصی چهار هزار و 608 دستگاه خودرو سواری تولید کرد که در نهایت 1.13 درصد سهم بازار را از آن خود کرد. نکته جالب این است که اگر تولید گروه نیمه خصوصی بهمن را از این بخش جدا کنیم، این رقم به 0.36 درصد تنزل مییابد که تقریبا میتوان گفت بخش خصوصی فعالی حتی در حوزه مونتاژکاری نیز نداریم!
در این میان ایران خودرو حدود 180 هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرد که در مجموع رشد 11 درصدی را نسبت به پنج ماهه سال گذشته تجربه کرد. در این میان تولید پژو پارس، پژو 405، سمند و پژو 206 افزایش یافت، ولی تولید روآ و تندر 90 ایران خودرو طی مدت یاد شده کاهش داشته است.
در شرکت سایپا نیز حدود 122 هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد که نسبت به سال گذشته رشد 0.9 درصدی را نشان میدهد. در این میان تنها پراید با تولید حدود 111 هزار دستگاهی رشد تولید را تجربه کرد و رشد تولید ریو و زانتیا منفی بوده است.
در پارس خودرو نیز حدود 100 هزار دستگاه خودرو تولید رشد که این شرکت نیز رشد تولید 17 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد.
از کل تولید شرکت طی این مدت 92 هزار دستگاه مربوط به پراید است. غیر از افزایش تولید مگان، تولید تندر90 و ماکسیما این شرکت نسبت به پارسال با کاهش مواجه شده است.
از آن سو بهترین عملکرد بخش خصوصی مربوط به گروه کرمان موتور و بیشترین تولید مربوط به گروه بهمن بوده است.
گروه بهمن با تولید بیش از سه هزار دستگاه مزدا 3 رشد شش درصدی تولید را تجربه کرد. کرمان خودرو نیز موفق به تولید 497 دستگاه لیفان شد که نشان دهنده رشد تولید 199 درصدی است.
اما سه خودروساز وابسته به صنایع خودروسازی کرمان عملکرد غیر قابل قبولی داشتند. در این میان خودروسازان بم که به تولید فولکس گل اشتغال دارد، 135 دستگاه از این خودرو تولید و کاهش تولید 82 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرد. از این تعداد تولید 110 دستگاه آن مربوط به ماه مرداد بوده است.
خودروسازان راین، دومین خودروسازی وابسته به مجموعه یاد شده که دو مدل هیوندا ورنا و آوانته را در کشور تولید میکند، 848 دستگاه از این دو مدل خودرو طی 5 ماه تولید و کاهش تولید 45 درصدی را تجربه کرد. سومین خودروساز وابسته، شرکت مدیران خودرو است که طی 5 ماه تولید نتوانسته MVM تولید کند. این در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته این شرکت 843 دستگاه از این خودرو تولید کرده بود.
زاگرس نیز دیگر خودروساز بخش خصوصی است که همچنان از کمبود نقدینگی برای ورود قطعات CKD محصولات خود رنج میبرد و کماکان نتوانسته تولیدی از محصولات پروتون داشته باشد.