بررسیهای انجام شده نشان میدهد که متوسط مصرف روزانه بنزین خودروها در ایران بیش از 2.5 برابر انگلستان و بیش از 4.5 برابر فرانسه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تقریبا دیگر همگان میدانند که اتلاف انرژی در کشور ما بسیار بالاست؛ به طوری که شاخص شدت مصرف انرژی در ایران 1037 است، در صورتی که این شاخص در سطح جهان 274 و در قاره آسیا 258 است. به عبارت دیگر مصرف انرژی در ایران نزدیک به 3.8 برابر مصرف جهانی و بیش از 4 برابر آسیاست.
جالب است به خاطر بیاوریم که در سال 1382 فقط در بخش حمل و نقل هفت میلیارد در کشور صرف پرداخت هزینههای مربوط به انرژی شد که بالاترین مصرف سرانه انرژی بوده است.
از سوی دیگر متوسط مصرف روزانه بنزین خودروها در ایران بیش از سه برابر بالاترین مصرفکنندگان اروپایی یعنی انگلستان بوده که البته پس از سهمیهبندی بنزین متوسط مصرف در ایران کاهش یافت، اما هنوز متوسط مصرف روزانه بنزین خودروها در ایران بیش از 2.5 برابر انگلستان و بیش از 4.5 برابر فرانسه است که ارقام بسیار بالایی محسوب میشوند و اگر روند به شکل کنونی ادامه پیدا کند تا سال 1400، هزینهای بالغ بر 55 میلیارد دلار فقط برای واردات بنزین به کشور تحمیل خواهد شد، یعنی باید همه درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت کنونی کشور فقط برای واردات بنزین هزینه شوند!
معروف است که زمانی ژاپنیها به ایران پیشنهاد داده بودند تویوتا را به میزان تقاضای پیکان به صورت رایگان به ایران بدهند و ایرانیها به جای پیکان از سواری تویوتا استفاده کنند و در ازای آن معادل ارزی مابهالتفاوت مصرف بنزین پیکان و تویوتاهای اهدایی را دریافت کنند. اگرچه ممکن است این داستان ساختگی به نظر آید، اما در هر صورت حکایت از یک واقعیت بسیار تلخ و جدی دارد. حکایتی که قطعا بخشی از تلخی آن مربوط به صنعت خودروسازی کشورمان نیز میشود. صنعتی که تاکنون و بعد از گذشت چندین دهه از حیات آن هنوز نتوانسته در زمینه کاهش مصرف سوخت محصولات تولیدی خود به موفقیت خاصی دست پیدا کند.
در این بین شاید تسهیل در واردات خودروهای کممصرف یا کمک به تولید این نوع خودروها در کشور یکی از راهکارهایی باشد که بتوان برای کاهش متوسط مصرف روزانه بنزین در خودروها در ایران پیشنهاد داد.
جالب است که بدانیم بر اساس بررسیهای انجام شده متوسط مصرف روزانه بنزین در خودروها در ایران حدود 10.75 لیتر است که این رقم در کشورهای مکزیک، انگلستان، آلمان، فرانسه و ژاپن به ترتیب 7.8، 3.5، 2.5، 1.9 و 2.5 لیتر است.
این در حالیست که تعداد خودروهای موجود در این چند کشور و همچنین تولید خودرو در آنها بسیار بیشتر از ایران است. با این وجود به دلیل پایین بودن فنآوری تولید خودرو در ایران مصرف خودروهای مورد استفاده در ایران بسیار بیشتر از کشورهای فوق است.
در سال 2008 میلادی ژاپن نخست کشورهای تولیدکننده خودرو را در جهان از آن خود کرد و کشورهای آلمان، فرانسه، مکزیک و انگلستان نیز به ترتیب رتبههای 4، 7، 10 و 13 را کسب کردند. سال قبل در مجموع بیش از 24 میلیون دستگاه خودرو فقط در این پنج کشور تولید شد. ایران نیز رتبه 16 را در رتبهبندی جهانی با تولید یک میلیون و 51 هزار و 430 دستگاه خودرو به خود اختصاص داد.