مردم از کیفیت خودروها چه‌قدر رضایت دارند؟

طی ارزیابی‌های انجام شده از 39 مدل خودرو داخلی و وارداتی در شش ماهه دوم سال گذشته، BMW X3 بالاترین شاخص رضایت مشتریان به لحاظ کیفیت را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این خودرو که در گروه خودروهای با قیمت بالاتر از 50 میلیون تومان حدود 11.5 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده از نمره هزار شاخص 867 را کسب کرد. پس از آن نیز هیوندا آزرا با شاخص 860 رتبه دوم و مورانو و پرادو با شاخص 853 به طور مشترک در رتبه سوم قرار گرفتند. گفتنی است که هیچ کدام از خودروهای فوق ساخت داخل نیستند.
* * گروه قیمتی کمتر از 10 میلیون تومان
در این گروه ام.وی.ام با شاخص رضایت مشتری 647 و سهم بازار 0.2 درصد، پژو روآ با شاخص رضایت مشتری 603 و سهم بازار 6.1 درصد و پراید با شاخص مشتری 592 و سهم بازار 93.7 به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفتند.
* * گروه خودروهای بین 10 تا 20 میلیون تومان
در این گروه هیوندا ورنا با شاخص رضایت 727 و سهم بازار 0.4 درصد در صدر قرار گرفت و پس از آن به ترتیب پژو 206، فولکس گل، تندر90 پارس خودرو، سورن، تندر90 ایران خودرو، ریو، پروتون ویرا، سمند، پژو پارس و پژو 405 در رده‌های بعدی قرار گرفتند. بیشترین سهم بازار در این گروه مربوط به پژو405 با 27.4 درصد سهم بازار است.
* * گروه خودروهای بین 20 تا 30 میلیون تومان
تویوتا یاریس در این گروه با شاخص رضایت مشتری 794 و سهم بازار 1.9 درصد صدرنشین بوده است. همچنین سراتو، مگان 1600 سی‌سی، هیوندا آوانته، زانتیا، جی‌ان‌تو و نیسان رونیز رتبه‌های بعدی خودروهای 20 تا 30 میلیون تومانی را به خود اختصاص دادند. در این گروه بیشترین سهم بازار مربوط به زانتیا با 48.6 درصد بوده است.
* * گروه 30 تا 40 میلیون تومانی
در این گروه هیوندا توسان با شاخص رضایت مشتری 802 و سهم بازار 9.1 درصد در رتبه اول جای گرفته است. اسپورتیچ، مزدا 3، ماکسیما، مگان 2000 سی‌سی و سوزوکی گراند ویتارا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. مزدا3 با سهم بازار 47.8 درصد نیز بیشترین سهم را در این گروه از آن خود کرد.
* * گروه خودروهای بین 40 تا 50 میلیون تومان
محصول محبوب آسان موتور یعنی هیوندا آزرا با شاخص رضایت 806 و سهم بازار 38.4 درصد در صدر این گروه قرار گرفت و تویوتا کرولا، کمری، سورنتو ، هیوندا سوناتا و کوپه در رده‌های بعدی قرار گرفتند. بیشترین سهم بازار در این گروه با 38.4 درصد در اختیار هیوندا آزرا بوده است.
* * خودروهای گران‌تر از 50 میلیون تومان
در این گروه BMW X3 که بالاترین شاخص رضایت مشتری را در میان سایر خودروها دارد، در صدر این گروه جای گرفت. نیسان مورانو، پرادو، اپیروس، BMW320 و هیوندا سانتافه رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.
در این گروه هیوندا سانتافه با سهم بازار 59.6 درصد بیشترین سهم بازار را از آن خود کرد.
به گزارش ایسنا و بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در این تحقیق با بهره‌گیری از روش‌های به روز و علمی و با لحاظ و خطای نمونه‌گیری و فاصله اطمینان معین تعداد نمونه مورد نیاز جهت هر نوع خودرو تعیین شده و درنهایت در سه ماهه اول مالکیت خودرو (با پیمایش کمتر از 4000 کیلومتر) بالغ بر 28 هزار و212 نفر از مشتریان به سه طریق حضوری، تلفنی یا مکاتبه‌ای مصاحبه انجام شده است. در مدل طراحی شده برای سنجش رضایت مشتریان از کیفیت محصولات پنج شاخص اصلی " ایمنی" ، " کیفیت بدنه" ، " مجموعه نیرو محرکه و سوخت‌رسانی" ، " مجموعه تعلیق و انتقال قدرت" و " وضعیت تهویه مطبوع و وسایل برقی" در قالب 28 ویژگی مورد نظرسنجی قرار گرفته است.
کمترین سطح کیفی بر اساس شاخص مربوط به پراید با سه ستاره است و بیشترین آن عمدتا مربوط به خودروهای با قیمت بیش از 30 میلیون تومان با 4.5 ستاره بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد