طرح حمایت از خودروسازان که در بسته ارسالی وزارت صنایع و معادن به وزارت بازرگانی آمده بود، گویا مورد مخالفت بازرگانی قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بستهای که در آن شرایط و نحوه انجام ثبت سفارش از سوی وزارت صنایع ومعادن در تاریخ 21 اردیبهشت ماه به وزارت بازرگانی ارسال شده بود، بحثی در راستای واردات خودرو و حمایت از خودروسازان داخلی برای واردات مطرح بود که این امر با مخالفت وزارت بازرگانی مواجه شده است.
بر این اساس در ضوابط فنی واردات خودرو بحثهایی مبنی بر حمایت از واردات به سود خودروسازان مطرح شده بود؛ به طوری که اگر تولید کنندهای در داخل باشد که یکی از محصولات خارجی را به تولید میرساند، حق انحصاری واردات سایر مدلهای آن خودرو از سوی کارخانه خارجی شریک خود را نیز در اختیار خواهد داشت. به این ترتیب اگر تولیدکننده داخلی در هر کدام از چهار حوزه سنگین سواری، وانت و خودروهای SUV (شاسیبلند) با شریک خارجی خود محصولی را تولید کند، حق انحصاری واردات در هر کدام از کلاسهای یاد شده نیز به وی انتقال مییابد و کسی اجازه واردات خودروهای مذکور را ندارد.
در این میان مطرح شدن این بحث موجب مخالفت برخی واردکنندگان خودرو که از قبل سرمایهگذاریهای زیادی در این زمینه کرده بودند، شد؛ چرا که به عنوان مثال براین اساس سایپا با تولید خودروهای پراید و ریو شریک شرکت کیاموتورز کره جنوبی محسوب میشود و شرکت اطلس خودرو که هم اکنون سایر مدلهای تولیدی کیاموتورز را وارد میکند، دیگر حقی برای واردات این خودروها نخواهد داشت. البته نمونه چنین سرنوشتی برای شرکت آسان موتور نیز قابل پیشبینی است؛ چرا که این شرکت نیز خودروهای مدل هیوندایی را وارد میکند که با توجه به تولید دو مدل خودرو هیوندایی از سوی خودروسازان راین، محدودیت فوق برای این شرکت نیز قابل تصور است.
پیشتر یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود، از آماده شدن مصوبهای خبر داده بود که براساس آن به خودروسازان داخلی که به مونتاژ و تولید محصول یکی از شرکای خارجی خود میپردازند، اجازه میدهد تا واردات سایر برندهای شریک خارجیشان را نیز در دست گیرند و شرکت دیگری حق انجام این کار را نداشته باشد. البته این اجازه در مورد محصولات هم سایز تولیدی (سواری یا تجاری) شرکت داخلی به آنها داده شده است.
به گزارش ایسنا، طبق روال هر ساله ضوابط واردات خودرو در اردیبهشت ماه تعیین میشد که امسال بنا به دلایلی با تاخیر مواجه شده است. ضوابط فنی واردات خودرو نیز شامل مباحثی از جمله ثبت سفارش خودروهای وارداتی، محدود شدن واردات شناسنامهای خودرو و واگذاری واردات به خودروسازان داخلی بود که در حال حاضر مورد آخر با مخالفت وزارت بازرگانی مواجه شده است.