همه‌چیز درباره رانا از زبان مدیر این پروژه

پس از گذشت چند هفته‌ از رونمایی خودروهای جدید از سوی خودروسازان داخلی اظهارنظرهای مختلفی در خصوص کیفیت و استانداردهای زیست محیطی آن می‌شود و این در حالی است که این خودروها شرایط تولید آزمایشی خود را سپری می‌کنند.

طبق روال مرسوم چند هفته پیش از اقدام برای شماره‌گذاری، مجوزهای مربوط به سازمان استاندارد و محیط زیست ارائه می‌شود و پس از آن است که تایید یا عدم تایید آن مشخص می‌شود، بنابراین اظهارنظر تا پیش از ارائه مدارک آن هم از سوی مقامات عالی‌رتبه‌ جای تعجب دارد.
حال جای سوال است که از سوی رییس پلیس راهور ناجا اعلام می‌شود که "با وجود شرکت در مراسم رونمایی از خودرو رانا، اما پس از خروج از این مراسم به دلیل نداشتن مجوز محیط زیست اجازه شماره‌گذاری حتی یک دستگاه از این خودرو را نیز ندادم و تا زمان دریافت این مجوز، اجازه شماره‌گذاری نمی‌دهم."
در این زمینه مدیر پروژه رانا نیز از مسوولان خواست تا پیش از رسیدن پروژه به مرحله اخذ مجوزها و ارائه درخواست از آن‌ها که یکی از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده است، دراظهار نظر راجع به محصول و ارائه مجوزهای لازم کمی صبر پیشنه کنند؛ چرا که این کار بر اساس یک روال تدریجی طی خواهد شد.
محمدی در این باره می‌گوید: "در شرکتی مثل پژو 11 هفته قبل از این‌که خودرو به بازار عرضه شود، با ارائه مدارک و مستندات لازم به سازمان‌های ذیربط درخواست مجوزهای لازم انجام می‌شود؛ در ایران نیز با یک زمان مشابه این کار انجام می‌شود. آنچه که مشخص است قبل از شماره گذاری خودرو کلیه تائیدها از خودروساز دریافت می‌شود."
حتی وی معتقد است که رانا دارای استانداردهای زیست محیطی جلوتر از استانداردهای داخلی است.
طبق گفته مدیر این پروژه قرار است که این خودرو تابستان سال آینده عرضه شود. قیمتی نیز که برای مدل پایه آن در نظر گرفته شده نیز حدود 10.5 میلیون تومان است.
گفت‌وگو کامل خبرنگار ایسنا با مدیر پروژه رانا در ادامه می‌آید:
آقای محمدی چرا در ایران فاصله زمان رونمایی تا عرضه خودرو زیاد است؟
این کار به این دلیل انجام می‌شود که مردم در جریان پیشرفت صنعت خودرو قرار گیرند و همچنین از خودروهای آینده بازار ایران مطلع شوند. خودروسازان بزرگ دنیا نیز زمان رونمایی تا عرضه تجاری محصولشان چیزی حدود 6 تا 7 ماه است و رونمایی در نمایشگاه‌های خاصی انجام می‌شود که محصول شناخته شود.
به بحث اظهارنظرهای پلیس راجع به غیر استاندارد بودن خودروهای داخلی بپردازیم. به محض رونمایی از خودرویی از سوی خودروسازان داخلی، نهادهای مختلف اظهارنظرهای مختلفی راجع به غیر استاندارد بودن خودرو می‌کنند. به نظر شما دلیل آن چیست؟
فرهنگ طراحی و توسعه محصول باید در داخل جا بیافتد. شاید این موضوع به دلیل جدید بودن این نوع فعایت‌های طراحی و صنعتی در ایران است، وگرنه این فرهنگ در کشورهای اروپایی نهادینه شده است. به عنوان نمونه پورشه اعلام می‌کند که سال آینده محصول را ارائه می‌کند و هیچ نهادی اعلام نمی‌کند که خودرو جدید مجوز محیط زیست دارد یا نه؛ زیرا سازمان‌های ذیربط و خودروسازان آن کشورها زمان دقیق درخواست و صدور چنین مجوزهایی را به صورت هماهنگ نهادینه کرده‌اند. درخواستی که از مقام‌های مسوول داریم، این است که تا پیش از رسیدن پروژه به مرحله دریافت مجوزها و ارائه درخواست برای آن‌ها که یکی از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده است، در اظهار نظر راجع به محصول و ارائه مجوزهای لازم کمی صبر پیشه کنند.
کار پروژه در چه مرحله‌ای است؟
در حال حاضر در انتهای فاز طراحی و درگیر صنعتی‌سازی پروژه هستیم. گفتنی است که در انتهای این فاز کلیه تست‌های مورد نیاز جهت اخذ مجوز انجام خواهد و سپس مدارک لازم به ارگان‌های ذیربط برای اخذ تائیدیه ارائه خواهد شد.
روند درخواست مجوز در شرکت‌های خودروساز دیگر جهان به چه صورت است؛ در ایران چطور؟
در شرکتی مثل پژو 11 هفته پیش از ‌آن‌که خودرو به بازار عرضه شود، با ارائه مدارک و مستندات لازم به سازمان‌های ذیربط درخواست مجوزهای لازم داده می‌شود؛ در ایران نیز با یک زمان مشابه این کار انجام می‌شود. آنچه که مشخص است، قبل از شماره‌گذاری خودرو کلیه تائیدها از مراجع دریافت می‌شود.
نگران عدم تایید استانداردهای رانا نیستید؟
در این زمینه اصلا نگرانی نداریم، چرا که در زمان مناسب نتایج نمونه، تست و مجوزهای لازم ارائه خواهد شد. وقتی که می‌توانیم استانداردهای اتحادیه اروپا را دریافت کنیم، دیگر نگرانی از استانداردهای ایران نداریم. هدف‌گذاری این محصول خیلی بالاتر از استانداردهای ایران است؛ حتی اگر کیفیت بنزین داخلی متناسب با نیاز استاندارد یورو 5 باشد، می‌توانیم محصول با استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز در داخل کشورعرضه کنیم.
پس آیا بنزین موجود، شما را با مشکل روبه‌رو نخواهد کرد؟
موتور بر اساس کیفیت بنزین و استانداردهای آلایندگی کشورهای مختلف کالیبراسیون متفاوت دارد. برای بازارهایی که زمینه مناسبی داشته باشند، با استاندارد یورو 5 محصول را عرضه می‌کنیم. برای داخل کشور نیز در صورت تامین بنزین با سطح کیفیت مناسب، محصول را با استاندارد یورو 4 عرضه می‌کنیم. بر اساس مصوبه هیات وزیران، در صورت وجود بنزین مناسب، استاندارد یورو 4 ازسال دیگر برای خودروهای جدید اجباری می‌شود.
از استانداردهای ایمنی محصول گویا استاندارد تست تصادف با عابر پیاده نیز برای آن در نظر گرفته شده است؟
همین طور است از سال 2011 این استاندارد در اروپا اجرایی می‌شود تا عابر هنگام برخورد با خودرو کمترین آسیب را ببیند. البته رانا به لحاظ ایمنی در سطح بالایی است، ضمن این‌که استانداردهای ایمنی داخلی نیز بر پایه استانداردهای اروپاست.
محصول چه زمانی عرضه خواهد شد و تاکنون چه تعداد از این خودرو تولید شده است؟
زمان عرضه آن احتمالا در تابستان سال آینده خواهد بود. البته خودروهای پیش تولید برای تست‌های لازم و اخذ گواهی‌نامه‌های مختلف به موسسات معتبر برای صدور مجوز در زمانی زودتر از موعد مذکور ارائه می‌شوند.
خودروهای تولیدی‌تان برای تست نهایی را در اختیار سازمان محیط زیست و استاندارد نیز قرار می‌دهید؟
قطعا این خودروها در زمان لازم پیش از ارائه به بازار و تولید انبوه در اختیار سازمان‌های فوق برای تست‌های لازم قرار می‌گیرند.
از قرار معلوم مینیاتور زودتر از رانا عرضه می‌شود. آیا نگران این نیستید که بازار محصولاتمان با توجه به رنج قیمتی مشابه تهدید شود؟
رانا محصولی متفاوت با مینیاتور است. ما با توجه به ظاهر منحصر به فرد، مشخصات فنی و امکانات این محصول به آینده آن بسیار خوش‌بین هستیم. البته این بازار است که در نهایت تعیین کننده‌ است.
حتی فکر نمی‌کنید رقیبی برای سمند باشد؟
این خودرو با سمند در یک کلاس نیست و ایران خودرو برای خودش یک سبد محصول در نظر می‌گیرد و باید توجه داشت که فروش هیچ محصولی با مشکل مواجه نخواهد شد، چرا که بازارسنجی‌های مربوطه قبلا انجام شده است.
آیا پیش‌بینی‌های اولیه برای زمان عرضه محصول در تابستان بود؟ چرا که مدیرعامل سابق صحبت‌های دیگری در این خصوص کرده بود.
پیش‌بینی‌های اولیه برای اوایل سال 1389 بود، ولی در ادامه بحث ترمز ABS و پاره‌ای بهبودهای دیگر نیز به آن اضافه شد و زمان را کمی تغییر داد. ضمن این‌که آغاز پیش تولید همچنان اوایل سال آینده خواهد بود و زمان عرضه به بازار تابستان 1389 پیش‌بینی شده است.
قیمت پایه 10.5 میلیون تومانی که برای رانا ارائه شده، برای این خودرو با چه امکاناتی است؟
این خودرو درمدل پایه با امکانات فرمان هیدرولیک، کولر، شیشه‌های برقی، ایربگ (کیسه ایمنی هوا) راننده و ترمز ABS عرضه می‌شود. با توجه به این‌که قیمت 10.5 میلیون تومان برای محصول پایه بدون ABS پیش‌بینی شده بود، در حال حاضر مشغول بررسی اثر قیمتی اضافه شدن این آپشن (امکانات سفارشی) به مدل پایه هستیم.
مدل لوکس آن چطور؟
در مدل دوم علاوه بر امکانات یاد شده برای مدل پایه، شیشه‌های عقب نیز برقی است؛ ایربگ برای راننده و سرنشین تعبیه شده و ظاهر خودرو کمی متفاوت‌تر است. همچنین از سیستم ESP که سیستم پایداری خودرو در مانورها نیز هست به عنوان آپشن استفاده خواهد شد. قیمت آن نیز حدود 2.5 تا سه میلیون تومان بالاتر خواهد بود.
گزینه اصلی موتور برای این خودرو کدام‌ها هستند؟
استفاده از موتور 1600 بنزینی و موتور ملی EF در حال بررسی است. موتور EF استاندارد آلایندگی یورو 4 را پاس می‌کند و قابلیت پاس کردن یورو 5 را نیز دارد.
سطح همکاری با شرکت‌های خارجی در این پروژه چگونه بود؟
در پروژه رانا از شرکت‌های مختلف مشاوره گرفتیم، ولی وقتی وارد فاز طراحی شدیم، دیگر خودمان کار را در دست گرفتیم و هرکجا لازم باشد مشاوره از مراکز مختلف می‌گیریم و از مراکز معتبر تست‌های دنیا نیز استفاده خواهیم کرد.
برنامه تولید سال آینده چقدر است؟
ما از زمان عرضه محصول، آمادگی افزایش تیراژ تولید را خواهیم داشت، ولی چگونگی آن بستگی به شرایط بازار نیز دارد.
خط اصلی تولید چطور؟ بحث‌هایی مبنی بر تولید رانا در سایت تبریز نیز می‌شد؟
تولید این خودرو در سایت مرکزی خواهد بود. البته سعی می‌کنیم خط جدیدی اضافه نکنیم و در این خصوص از سرمایه‌گذاری‌های قبلی استفاده کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد